Friday, May 11, 2012

Kenapa Sarawak & Sabah Harus Keluar Malaysia

23 comments:

Anonymous said...

Sebenarnya perjanjian persekutuan Malaysia secara ternikalnya telah terbatal sejurus Singapura keluar dari persekutuan Malaysia tetapi Tunku mendiamkan hal ini. Singapura keluar kerana Lee Kuan Yew dan tunku tidak sefahaman sejak pemilihan tarikh pemahsyuran persekutuan malaysia lagi dan pemilihan Singapura sebagai Ibu negara baru. PM Sabah Tun Donald Stephen pada masa itu selepas Singapura keluar, sangat lantang memperjuangkan hak Sabah sebagai mana perkara 20 yg sudah dipersetujui dlm persekutuan Malaysia. Perkara 20 dan 18 adalah dipersetujui oleh kesemua ke4 ahli persekutuan yg mana bagi menjamin perlindungan hak Sabah dan Sarawak. Harus di tekankan bahawa Negara Sabah, Negara Sarawak, Negara Malaya dan Negara Singapura telah bersetuju membentuk Persekutuan yg dinamakan Malaysia. Akan tetapi masa telah berlalu pelbagai peristiwa dan tragedi telah berlaku seperti double 6, labuan, ming court, 94 dan lain2 sedikit2 demi sedikit menghakis hak Negara Sabah dan Negara Sarawak selepas ketiadaan Negara Singapura dalam persekutuan. Negara Malaya melalui UMNO telah menjajah dan mencabuli hak 20 dan 18 perkara Sabah dan Sarawak. Tujuanya adalah untuk mendapatkan sumber hasil bumi dari dua negara ini. Sedar atau tidak sedar kita telah ditipu berkali kali. Persoalanya adakah anda sedia berubah dan menerima Sbaha Sarawak keluar persekutuan Malaysia atau anda ingin sekali lagi ditipu???? Tepuk dada ketuk kepala tanya lah jiwa dan minda anda. Jangan beremosi saja ingatlah masa hadapan kita ini dipinjam dari generasi yg akan datang. Mahukan kita melihat anak cucu kita merempat di tanah air sendiri???

Anonymous said...

20 perkara memanglah penting untuk sabah atas penjagaan hak2 orang sabah. Tetapi sedar atau tidak risiko untuk sabah keluar dari malaysia sangat tinggi. Disebabkan perjanjian dengan kerajaan sulu malaysia masih lagi menghantar ufti kepada filipina. Kerajaan filipina masih menunggu kesilapan-kesilapan seperti ini(sabah keluar dr malaysia) agar filipina boleh mengambil sabah kembali. Kalau dibandingkan filipina dgn keadaan malaysia sekarang, sudah tentu malaysia jauh lebih baik. Ekonomi? Politik? Keselamatan? Kita tidak perlu melihat secara terperinci. Hanya perlu lihat 3 aspek ini. Adakah filipina pilihan kita.?
Itu hanya satu sudut pandangan sahaja. Sekiranya sabah berjaya melepaskan diri dari perjanjian dgn kesultan sulu, adakah sabah bersedia untuk membuat kerajaan sendiri. Perangkaan perlembagaan? Keselamatan negara? Komplikasi kuasa? Dan byk masalah lain yang tidak kita lihat dalam jangka masa pendek. Dalam proses untuk membina kerajaan, kita tidak berkeupayaan utk mempertahankan sabah. Filipina dan indonesia tidak akan berdiam dan kedua2 negara ini mempunyai keinginan yg sama terhadap sabah. Hasil bumi salah satunya yg menarik kedua2 negara ini. Adakah dua negara ini pilihan kita ? Adakah kita sanggup melihat anak cucu kita merempat di bawah jambatan seperti yang terjadi di indonesia. Mahukah kita melihat anak cucu kita tidur di puncak bangunan center point atau one borneo atau wisma merdeka seperti yang terjadi di filipina ketika ini. Ketuk dada atau kepala pun hakikat ini tidak akan berubah sekiranya sabah keluar dari malaysia. Appreciate what we have now. No heart feeling man. U gotta reset ur mind on this.. peace malaysia.. i love malaysia.. -igarbage frankly talking..

Anonymous said...

I just wondering, if the Philippines want Sabah back how about Brunei. Do we also pay Brunei some kind of "ufti"...if I not mistaken for Sabah and Sarawak to be out of Malaysia have a really low possibility of doing so. But the chances is still there. Philippines cannot even handle their own nation, so to added another state...well its only cause problems for them self... frankly speaking no hard feelings alright...you said do I want my children and grandchildren sleep on the roof of CP or 1B of course not... but its already feels like Sabah is in Philippines. You know what I'm saying right, with the percentage of immigrant from Philippines is more than the local people who live here. Just see how KK nowadays, its just a matter of time we will be part of Philippines. So its now or never, the choices is for the Sarawakiens and Sabahan to make. We already live in a corrupt country, so there is nothing to lose if we be part of Philippines. Anyway Sarawakiens and Sabahan love to gamble right, with their 4D and all...so how about betting for your future. And 1 more thing I almost forget, not only Sabah and Sarawak wants to get out from the so called MALAYSIA. Even Indonesia have similar issue, Sumatera wants out of their country to form a new nation.

Anonymous said...

Hahahaa.. my friend.. u are clearly a star party member.. i was fighting for this idea when i was in 1st semester in college. I had debate with my political science lecturer and my whole classmate regarding to this matter.. that was clearly humiliating moment for me because i cannot counter some of the problematics issues that need to be solved before and after sabah n sarawak get off from malaysia. So i went back to my room and study and do some research on this matter.. but it is really complicated if we really understand the history and the story behind the scene. Y doesnt phlpne do not want us? Ya. As we can see now that country cant even manage their own as that country is inssuficient resources. Phlpne doesnt have anything left to dig. Meanwhile sabah as we noticed is full with natural resources.. investors from the whole world come to maintain our economy nowdays.. people come to sabah and sarawak to seek something that do not exist in most of the countries.. still do not believe phlpine doesnt want us? Brunei? Owwhh come on.. we know we are multicultural ethnics.. with the words of aramai iti and tapai on the right hand every haverst festival.. with jingle bell jingle bell around the housing area every 25th of dec.. with yammmmmm sengggggggg every chinese new year.. ask the people.. ask every single person that comee from diff ethnics. Can we or cant we.. even a single sticker on the windows or front or back of your car, u will be stopped and will be asked to tear it down if u are in brunei.. what more we can say if we scream out loud aramai itiiii... with tapai on ur hand. If brunei want to take sabah, that country should already try thousands time before.. but y cant they take sabah? And y they dont act so?.. because sabah is in malaysia.. and malaysia security is more than what we can see. So, gambling these sabah and sarawak is not our first choice. This isnt video game which we can always reset and play it all over again if we failed the mission. When this game is over then the people life is completely over too. Who will carry the burden? Not other people but us. Idonesia?.. im not suprise if sumatera want to get off frm indon because that country isnt good enough... and im not suprise if philpne pple are all around us.. but y? Because malaysia is better then that country.. -igarbage

Anonymous said...

Then federal goverment should n must respect the 18/20 points agreement!

Anonymous said...

Itz not impposible if swk n sabah out from malaysia...i nt seen problem there...We can get supporting from PBB.....I dun wan my country,sarawak manage by corruption gov n steals our goods...

Anonymous said...

I sokong sskm..dptkn kmerdekaan..negara ssbah dan sarawak adalah bbas agama..go doris go..

Anonymous said...

satu cara persekutuan malaya kekalkan sabah & sarawak adalah dengan memastikan pdrm cuma bertumpu d semenanjung. Klu mw keluar, kita mesti usulkn & tubuh military sendiri. Sebab Filipina x peduli dgn rakyat dia semua, yg penting dia akan cuba ambil sabah balik ..

Anonymous said...

Saya rakyat semenanjung sokong Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia. Bagi saya Sabah dan Sarawak tidak sepatutnya masuk Malaysia. Kami orang semenanjung tiada kepeningan langsung terhadap negeri sarawak n sabah sebagai contoh rakyat semenanjung nak masuk sabah n sarawak masih lagi pakai pasport atau pas sosial beza dengan penduduk sabah dan sarawak menjajah hak rakyat semenanjung seperti beli tanah danrumah dengan bebas . Kalau ditubuhkan tabung kemerdekaan sabah dan sarawak saya orang pertama yang akan menghulur derma. Rakyat semenanjung tak terasa apa kalau sarawak dan sabah merdeka malah kami bersyukur hak kami terpelihara.

super champ taekwondo club said...

Please DO NOT envolving my country in your internal country affair. Sabah and Sarawak is rich, they have so many natural resources all over the world admited it. But please, this 21st century. We indonesians are respecting people independence. Last, DO NOT EVER MENTION, INSULTING, ENVOLVING AND USING INDONESIA to threatning Sarawakian and Sabahan from leaving your beloved Malaysia. Sarawakian and Sabahan are educated people, they can think and choose what the best for them. Nobodys perfect, your mouth is your tiger.

Jay Soo said...

Saya rakyat Sarawak dan mewakilli pejuang negara Sarawak dan Sabah bersetuju untuk keluar dari malaysia kerana hak kami sebagai rakyat sabah dan sarawak dipermainkan. Sebagai contoh dalam persetujuan untk berkongsi kemerdekaan dengan Malaya,kami telah membuat 20 perkara for Sabah dan 18 perkara for sarawak dan perkara yang sama dalaam kedua-dua perjanjian itu adalah ekonomi dikuasai oleh sarawak n sabah tetapi hakikatnya sarawak n sabah dipermainkan dan malaya kurang menepati janji dengan membelot hasil bumi sabah dan sarawak 95% kepada pusat manakala sabah n sarawak hanya mendapat 5% untuk menaikkan infrastruktur dan kemudahan lain. If u want know, Sarawak n Sabah pernah diugut kalau keluar dari Malaysia, Malaya akan menyerang Malaysia Timur dengan angkatan tenteranya. Namun perkara itu ditakuti oleh Orang Sabah dan Sarawak sebab Brunei dan Singapura bersedia untuk berperang dengan Malaya. Bukannya susah pun sebab masa itu Brunei dan Singapura mempunyai Pangkalan Tentera US. Dan rakyat Sarawak dan Sabah sangat benci dengan Malaya kerana tidak bersyukur dengan adanya Sarawak dan Sabah yang sentiasa memberi hasil bumi kepada Semenaniung serta terlampau sangat Perkauman sehingga memandang rendah Rakyat peribumi Sarawak dan Sabah yang tidaak ada kemajuan lansung. Hal ini seumpama dikala British yang mengusai hasil bumi dan memecah belahkan rakyat Sarawak dan Sabah.

Aamir Daniel said...

Ku setuju dengan Jay.Sarawak Sabah sebuah negara yang merdeka dan hanya BERKONGSI KEMERDEKAAN dengan Semenanjung. Namun ketika menyertai Sarawak Sabah menyertai Semenanjung. Kerajaan pusat sengaja menurunkan takhta Sarawak n Sabah sebagai negeri yg dahulunya negara.

Iban said...

Haruskah negara sabah dan negara sarawak selamanya berkiblatkan tanah melayu? lihat sahaja petrolnas. sarawak sabah ada hasil minyak dan gas, tapi pengerusi petrolnas sekali pun tak pernah orang sabah dan sarawak. Sabah dan sarawak cuma telah diperalatkan. 1. untuk kelangsungan politik umno 2. sumber ekonomi. dan banyaklagi yang tidak ternampak oleh kita.
Walau bukan hari ini, bukan bulan ini, bukan tahun ini, bukan abad ini tetapi di masa mendatang sarawak dan sabah akan menuntut untuk keluar dari malaysia.itu ya amat pasti.

See Plus Plus said...

Miri patut keluar dari sarawak dan jadi negeri sendiri

jai said...

Betul..

jai said...

Betul tu. Orang semenanjung nak masuk sabah dan sarawak mcm masuk negara lain. Orang malaysia timur masuk semenanjung macam masuk keluar rumah sendiri je. Pembangkang di semenanjung byk menyuarakan masalah org malaysia timur di parlimen tapi pemimpin malaysia timur.buat ape ye.. tengok mat taib , ketua sarawak tu.. itu pun masih kate orang semenanjung punya angkara ke...

jai said...

Cube lihat pemimpin kamu seperti ketua menteri. Agak2 kalau sabah dan sarawak keluar malaysia adakah kehidupan rakyat malaysia timur akan lebih kaya atau lebih bankrap???

Anonymous said...

Duit hasil minyak dr MIRI 95% disalur ke semenanjung. Salahkan moyang kamu yg setuju perkara 18. Sape kata sarawak bebas disemenanjung? Anda pnh bekerja di sarawak? Saya dicaci hina dituduh mcm2 sepjg sy berkerja disemenanjung. Sy pnh digelar kafir hanya krn sy xpakai hijab&mewarnai rambut. Kdg2 hairan sbb disini pun byk kemungkaran yg berlaku. Majoriti islam/melayu x bermakna melayu itu/islam itu kuat. Sy perhatikan melayu/islam disini berpecah belah. Sekolah agama&pondok bersepah2. Tp ramai jgak melayu yg buat kemungkaran. Tp mindset org semenanjung terhadap org swak adlh "islam by name". Itulah org kata, gajah depan mata x nampak, tp kuman nun jauh jgak yg dia nampak..

Anonymous said...

Sarawak akan lagi makmur dr semua sudut.Tp SEMUA pemimpin dr semenanjung yg akan gigit jari.. Sy nk tanya, jika tiada kepentingan kamu SEMUA party dr melaya tu terhadap then knapa nk sibuk berkempen di swak.????? Adakah semenanjung ketandusan FUNDS?

Anonymous said...

Salahkn nenek moyang kamu yg setuju dgn perkara 18.. Ke buta huruf. Salah kn pemimpin yg dari "bangsa agung" kamu tu yg celik huruf ketika itu kerana setuju dgn perkara 18.. Bljr sejarah bai..xkan duduk "bandar" pun buta ilmu? Kate org urban... Lol

Lobo Lobo said...

Lebih baik sabah serawak keluar la dari malaysia... Aku org semenanjung sian kat korang sebab semua hasil negeri sabah serawak org umno/bn yg kebas... Tapi korang jugak yg bodoh sokong bn dlm pilihanraya umum yg lepas.

Anonymous said...

SU5502A we r watching ur Gen2

Anonymous said...

tak payah nak gaduh2 nak berdebat, ckp kasar menyinggung....kalau dah tak sehaluan apa salahnya malaysia berpecah dan tubuhkan 14 negara...tak ada masalah ler bro....benda macam ni pun nak gaduh2...aku pon nak tengok Dollar Sarawak macamana.....heh!! aku keluar dari rumah emak aku pon emak aku restui aku masuk rumah baru.tak ada pon emak aku sibuk minta ufti....